7 Tumbuhan Menakjubkan DI Dunia

African Baobab

African Baobab

Pohon baobab ini sangat mengagumkan! ukurannya dapat mencapai tinggi 25 meter dgn batang yang sangat besar. buahnya digunakan untuk membuat bahan obat dan makanan. pohon ini banyak yang sulit bertahan hidup karena kekeringan yg panjang dan penebangan liar

Dragon Tree

Dragon Tree

nama yg unik, (Jadi inget dragon ball, film yg suka ditonton adik gua dulu). pohon ini hanyaterdapat di maroko,madeira, kepulauan cape verde,dan di lima dari tujuh pulau di kepulauan canary. ciri pohon ini adalah berduri bunga berwarna putih-hijau, serta buah berwarna cokelat yg diselimuti lapisan merah yg rasanya saaaaaaaaangat manis.

Monkey Puzzle

monkey puzzle

nama pohon ini sangat unik. bahkan lebih unik dari dragon tree, pohon ini dapat mencapai tinggi 40 meter, tetapi memiliki batang yg kecil. pohon ini sebagai pohon nasional negara cile . usianya dapat mencapai ratusan tahun sehingga sering disebut fosil hidup.. biji yg dihasilkan menjadi makanan setempat .

Bois Dentelle

Bois Dentelle

Tanaman Bois dentelle merupakan tanaman yang sangat langka. Peneliti memperkirakan tanaman ini hanya tinggal dua pohon dan terdapat di daerah Mauritus. Meskipun tanaman ini tidak berharga jual, namun lingkungan yang telah rusak mematikan perkembangan tanaman ini.

St. Helena Gumwood

St. Helena Gumwood

Pokok St Helena Gumwood ini sangat unik. Pulau St. Helena memilihnya untuk menjadi pokok ini sebagai pokok kebangsaan mereka. Pohon ini tumbuh dengan batang bengkok, tetapi ianya mampu menyokong dahan-dahannya dan ranting-ranting yang membentuk satu kanopi ala se buah dengan jumlah cabang atau dahan yang tak terbatas.
Selama musim sejuk dan memasuki akhir bulan musim bunga, setiap cabang menghasilkan bunga menjuntai putih. Bersama dengan bunga-bunganya, terdapat daun-daun yang boleh mencecah 5 inci panjang. Daun-daun bukan sahaja agak besar saiznya, tetapi mereka juga berbulu/rambut dan berwarna hijau sementara sebahagian dedaun yang lain berwarna kelabu. Populasi pokok ini sebelum ini pernah membentuk hutan hujan tropika secara menyeluruh di St. Helena.

Blackwood Afrika (Mpingo)

Blackwood Afrika (Mpingo)

Di Swahili ianya dipanggil Mpingo, populasi pokok Afrika Blackwood terus berkurangan. Namanya berasal dari warna Heartwood nya yang sangat mirip warna hitam. Pokok ini dikatakan tumbuh di kawasan di mana sebahagian besar pokok-pokok atau tanaman lain tidak mampu tumbuh, kerana ia lebih menyukai tanah berbatu dan kurang subur. The Mpingo juga sangat lambat membesar, memakan masa antara 70-200 tahun untukmenjadi dewasa dan kebanyakannya hanya membesar setinggi 9 kaki.

Hintonís Oak (Encino of hinton)

Hintonís Oak (Encino of hinton)

Korang akan ketemu pokok ini di Mexico, terutama pada bahagian Tenggara di mana terdapat tiga spesies yang membiak di kawasan gurun. Apa yang unik dan menarik tentang pokok Oak Hinton ini ialah dedaunnya yang berwarna merah terang pada musim bunga tetapi bertukar menjadi hijau gelap sebelum ia luruh di musim luruh. Kulit pokok ini amat gelap, yang membentuk warna kontras dengan daun merah. Pokok ini mampu membesar setinggi 49 kaki dan ianya amat penting dan berguna kepada penduduk Mexico di mana kayu daripada pokok ini dijadi pelbagai jenis peralatan kegunaan harian seperti senduk, ulu pisau dan sebagainya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *